George William Patchett

Tento muž, který stál u zrodu značky Jawa byl srdcem stejně závodník jako konstruktér, přičemž významných úspěchů dosáhl samozřejmě ve druhé oblasti svého snažení. Své úspěšné začátky u známého výrobce Brough Superior chtěl později zúročit u McEwoye, kde pracoval jako šéfkonstruktér a také závodil v sezóně 1926 -1927 na stroji McEvoy s přeplňovaným motorem JAP o objemu 996 ccm. V roce 1927 umírá při nehodě v tréninku na TT C.A. Birkin hlavní sponzor firmy a jeho smrt znamená krach.

Kliknutím se zvětší obrázek      Zde je Patchett zachycen pravo

     

      Závodní motocykl McEvoy, jako tento z roku 1926, 

      zachovávaly firemní tradici montáže   

      mohutných motorů do velmi malých rámů.

 

 

Od McEvoye odchází Patchett k belgické FN, zde se mu však nedostalo přiměřené volnosti pro využití svých schopností.

Proto uvítal nabídku továrníka Janečka, který hledal osobnost pro rozvoj zatím nepříliš úspěšných aktivit v ohledu výroby motocyklů. G. W. Patchett byl skutečně tím pravým mužem. Přiměřeně tvrdým, vitálním a nápady nabytým. Zkušenosti s vývojem závodních motorů zúročil nejprve při vývoji závodního speciálu známého pod přezdívkou "bedna". Byl to jeden z univerzálních závodních strojů, který však trpěl mnoha dětskými nemocemi a účast na závodech byla protkána stejně poruchami jako úspěchy podobně jako u některých dalších modelů

Tentýž konstruktér však stál u realizace licenčních práv značky Viliers, čehož výsledek byl první skutečně úspěšný motocykl Jawa. Byl to on, kdož společně s investorem zajistili úspěšný nástup malého lehkého motocyklu, stejně jako byl zakladatelem sportovních aktivit značky Jawa.

Za osm let svého působení v technickém oddělení továrny ovlivnil vývoj strojů a myšlení lidí natolik, že mohl realizovat mnohé ze svých projektů. Byl to vynikající praktik, technik, konstruktér, manager a v neposlední řadě vášnivý závodní jezdec. Jako nezapomenutelná osobnost, bez níž by Jawa nebyla Jawou, byl později opomíjen a za totalitního systému dokonce nařčen z mnoha nepravostí. Nesmíme proto zapomenout, že zaujímá výsadní místo vedle těch největších konstruktérů meziválečného období.

V roce 1939 opustil Československo a vrátil se do staré dobré Anglie, kde střídavé ztrávil zbytek života.