George William Patchett
Tento muž, který stál u zrodu značky Jawa byl srdcem stejně závodník jako konstruktér, přičemž významných úspěchů dosáhl samozřejmě ve druhé oblasti svého snažení. Své úspěšné začátky u známého výrobce Brough Superior chtěl později zúročit u McEwoye, kde pracoval jako šéfkonstruktér a také závodil v sezóně 1926 -1927 na stroji McEvoy s přeplňovaným motorem JAP o objemu 996 ccm. V roce 1927 umírá při nehodě v tréninku na TT C.A. Birkin hlavní sponzor firmy a jeho smrt znamená krach.
Zde je Patchett zachycen pravo
Závodní motocykl McEvoy, jako tento z roku 1926,
zachovávaly firemní tradici montáže
mohutných motorů do velmi malých rámů.
Od
McEvoye odchází Patchett k belgické FN, zde se mu však nedostalo přiměřené
volnosti pro využití svých schopností.
Proto
uvítal nabídku továrníka Janečka, který hledal osobnost pro rozvoj zatím
nepříliš úspěšných aktivit v ohledu výroby motocyklů. G. W. Patchett
byl skutečně tím pravým mužem. Přiměřeně tvrdým, vitálním a nápady
nabytým. Zkušenosti s vývojem závodních motorů zúročil nejprve při vývoji
závodního speciálu známého pod přezdívkou "bedna". Byl to jeden
z univerzálních závodních strojů, který však trpěl mnoha dětskými
nemocemi a účast na závodech byla protkána stejně poruchami jako úspěchy
podobně jako u některých dalších modelů
Tentýž
konstruktér však stál u realizace licenčních práv značky Viliers, čehož
výsledek byl první skutečně úspěšný motocykl Jawa. Byl to on, kdož
společně s investorem zajistili úspěšný nástup malého lehkého
motocyklu, stejně jako byl zakladatelem sportovních aktivit značky Jawa.
Za
osm let svého působení v technickém oddělení továrny ovlivnil vývoj
strojů a myšlení lidí natolik, že mohl realizovat mnohé ze svých projektů.
Byl to vynikající praktik, technik, konstruktér, manager a v neposlední řadě
vášnivý závodní jezdec. Jako nezapomenutelná osobnost, bez níž by Jawa
nebyla Jawou, byl později opomíjen a za totalitního systému dokonce nařčen
z mnoha nepravostí. Nesmíme proto zapomenout, že zaujímá výsadní místo
vedle těch největších konstruktérů meziválečného období.
V
roce 1939 opustil Československo a vrátil se do staré dobré Anglie, kde střídavé
ztrávil zbytek života.