PŘEDVÁLEČNÉ  MOTOCYKLY  JAWA

Uložit do Oblíbených

© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz

 

Jak to vše začalo

 

Po změně zakázky Ministerstva národní obrany musel Janeček zajistit jiný výrobní program. Rozhodl se pro výrobu motocyklů, ale jelikož neměl čas na vývoj vlastního motocyklu, tak se zvolil koupi licenčních práv na výrobu Wanderer K500. Spolu s tímto motocyklem kupuje i část vybavení továrny. Vzniká nové jméno firmy spojením počátečních písmen JAneček a WAnderer. Ale bohužel tento motocykl není zrovna tím co si trh vyžadoval a tak nejde přiliž na odbýt. Janeček si brzy uvědomuje, že potřebuje vyrobit stroj pro širokou vrstvu lidí. S tím mu má pomoci anglický konstruktér G. W. Patchett, který sebou přináší rozpracovaný závodní motocykl, který v Jawě dokončuje a motor Villiers. Pro tento motor zkonstruují šasi. Tento typ se na trhu dočkává veliké popularity a stává se nosnou částí firmy.

 

WANDERER K 500

 

Kliknutím se zvětší obrázek

Tento radikální stroj navrhl Alexander Novikoff a byl představen v roce 1928. Měl být velmi kvalitním soupeřem hřídelem hnaným dvouválcům BMW. Motor s jedním válcem byl namontován s klikou běžící podélně v lisovaném ocelovém rámu, používal třístupňovou převodovku a zadní kolo bylo poháněno hnacím hřídelem. Avšak Wanderer investoval do nového motocyklu příliž mnoho a firma byla v roce 1930 převzata společností NSU. Tím skončika výroba motocyklu, ale desing se používal dále.

 

Georg William Patchett

 

Tento muž, který stál u zrodu značky Jawa byl srdcem stejně závodník jako konstruktér, přičemž významných úspěchů dosáhl samozřejmě ve druhé oblasti svého snažení. Své úspěšné začátky u známého výrobce Brough Superior chtěl později zúročit u McEwoye, kde pracoval jako šéfkonstruktér a také závodil v sezóně 1926 -1927 na stroji McEvoy s přeplňovaným motorem JAP o objemu 996 ccm. V roce 1927 umírá při nehodě v tréninku na TT C.A. Birkin hlavní sponzor firmy a jeho smrt znamená krach.

Kliknutím se zvětší obrázek

Zde je Patchett zachycen pravo

Závodní motocykly McEvoy, jako tento z roku 1926, 

zachovávaly firemní tradici montáže  

mohutných motorů do velmi malých rámů.

Od McEvoye odchází Patchett k belgické FN, zde se mu však nedostalo přiměřené volnosti pro využití svých schopností. 
Proto uvítal nabídku továrníka Janečka, který hledal osobnost pro rozvoj zatím nepříliš úspěšných aktivit v ohledu výroby motocyklů. G. W. Patchett byl skutečně tím pravým mužem. Přiměřeně tvrdým, vitálním a nápady nabytým. Zkušenosti s vývojem závodních motorů zúročil nejprve při vývoji závodního speciálu známého pod přezdívkou "bedna". Byl to jeden z univerzálních závodních strojů, který však trpěl mnoha dětskými nemocemi a účast na závodech byla protkána stejně poruchami jako úspěchy podobně jako u některých dalších modelů 
Tentýž konstruktér však stál u realizace licenčních práv značky Viliers, čehož výsledek byl první skutečně úspěšný motocykl Jawa. Byl to on, kdož společně s investorem zajistili úspěšný nástup malého lehkého motocyklu, stejně jako byl zakladatelem sportovních aktivit značky Jawa. 
Za osm let svého působení v technickém oddělení továrny ovlivnil vývoj strojů a myšlení lidí natolik, že mohl realizovat mnohé ze svých projektů. Byl to vynikající praktik, technik, konstruktér, manager a v neposlední řadě vášnivý závodní jezdec. Jako nezapomenutelná osobnost, bez níž by Jawa nebyla Jawou, byl později opomíjen a za totalitního systému dokonce nařčen z mnoha nepravostí. Nesmíme proto zapomenout, že zaujímá výsadní místo vedle těch největších konstruktérů meziválečného období. 

V roce 1939 opustil Československo a vrátil se do staré dobré Anglie, kde střídavě ztrávil zbytek života.