PŘEDVÁLEČNÉ  MOTOCYKLY  JAWA

© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz

 

JAWA 175 Standard Special - Popis

 

Tento typ vycházel přímo ze 175 Villiers, ale byl značně přepracován a vylepšen. Prodával se v provedení Standard Special nebo Lidová verze, které se lišily množstvím chromu a výbavou.

Motor: 

Počáteční série 

- nebyly rozlišeny na Lidovou verzi a na Standard Special, motocykl byl v podstatě stejný jako Villiers, ale měl už motor Jawa i když ještě se zapalováním Villiers.


Lidová verze - I.  provedení
Motor byl shodný s typem 175 Villiers, jenom už byl vyráběn v Jawě a už nesl značky FJ.

 

Lidová verze -  II.  provedení
Motor byl shodný se starším provedením, jenom magneto Villiers bylo nahrazeno magnetem Jawa. Motor má nové dvojité výfukové potrubí.

 

Lidová verze - III.  provedení
Motor má nový válec s mohutnějším žebrováním, výfuky jsou přidělány pomocí převlečných matic. Nová je i hlava s mohutnějším žebrováním, které je nyní svislé a vodorovné. Nově je primární převod plně zakryt a obsahuje olejovou náplň. 


Lidová verze - IV.  provedení
Motor je zcela nové konstrukce s vratným vyplachování Schnürle. Klikový hřídel je uložený na každé straně na dvou řadách válečkových ložisek bez klece, kde válečky běhají přímo po čepech klikového hřídele. Nový válec má mohutné žebrování. V jeho zadní části se nachází sací hrdlo, po stranách jsou záslepky přepouštěcích kanálů, které tvoří horní rádius kanálu a ve předu se nachází dva výfukové kanály se závitem pro vnější převlečnou matici. 


Standard Special - I.  provedení
Motor je stejný jako Lidová verze - I. provedení, jen je vybaven dvojitím výfukovým potrubím.

Standard Special - II.  provedení
Motor je stejný jako u předešlého provedení. Již oboustranný kryt primárního převodu.

 

Standard Special - III.  provedení
Motor je stejný jako u předešlého provedení, nová hlava s větším žebrováním.

 

Standard Special - IV.  provedení
Motor je stejný jako Lidová verze - III. provedení. 

 

Standard Special - V.  provedení
Motor je stejný jako Lidová verze - III. provedení. 


Standard Special - VI.  provedení
Motor je stejný jako Lidová verze - IV. provedení.

Převodovka 

Všechny motory byly doplněny třístupňovou převodovkou, která přímo vycházela z převodovky značky Albion.  Motor a převodovka byly zvlášť, netvořily celek. 

I převodovka prošla vývojem a tak byl např. pozměněn obal, na vstupní hřídeli bylo pero nahrazeno drážkováním, ...

Řazení: 

 - ruční přímo z převodovky: Počáteční série, Lidová verze - I.,  II. a III. provedení, Standard Special - I.,  II. a  III. provedení

 - ruční na nádrži: Lidová verze - IV. provedení, Standard Special - IV.,  V. a VI. provedení

 - nožní řazení: Standard Special - III.,  IV., V., a VI provedení

 

Šasi: 

Rám byl dvojitý lisovaný z ocelových plechů a sešroubovaný. Přední vidlice byla také lisovaná. Sedlo bylo lavorovitého tvaru a bylo odpruženo pomocí dvou válcových pružin. Motocykl byl vybaven "mělkými" blatníky. 

Počáteční série 

světlo ø 135 mm, podrámová nádrž (nápis JAWA), jeden výfuk, brzdy ø 100 mm, na přání: nosič, tlumič řízení, levá schránka, ruční houkačka, tandemové sedlo, chrániče kolen 


Lidová verze - I.  provedení 
světlo ø 135 mm, podrámová nádrž (nápis JAWA), jeden výfuk, brzdy ø 100 mm, na přání: nosič, tlumič řízení, levá schránka, ruční houkačka, tandemové sedlo, chrániče kolen 

Lidová verze - II.  provedení 
světlo ø 135 mm, sedlová nádrž (nápis JAWA), dva nerozebiratelné výfuky, brzdy ø 100 mm, na přání: nosič, tlumič řízení, levá schránka, ruční houkačka, tandemové sedlo, chrániče kolen 

Lidová verze - III.  provedení 
světlo ø 150 mm (starší), sedlová nádrž (nápis JAWA), dva nerozebiratelné výfuky, brzdy ø 150 mm, na přání: nosič, tlumič řízení, levá schránka, ruční houkačka, tandemové sedlo, chrániče kolen  

Lidová verze - IV.  provedení 
světlo ø 150 mm (novější), sedlová nádrž (nápis JAWA), dva nerozebiratelné výfuky, brzdy ø 150 mm, na přání: nosič, tlumič řízení, levá schránka, ruční houkačka, tandemové sedlo, chrániče kolen  


Standard Special - I.  provedení 
světlo ø 150 mm (starší), podrámová nádrž (nápis JAWA),dva nerozebiratelné výfuky, brzdy ø 100 mm, na přání: nosič, levá schránka, ruční nebo elektrická houkačka, usměrňovač a baterie, tandemové sedlo, tachometr, chrániče kolen  

Standard Special - II.  provedení 
světlo ø 150 mm (novější), sedlová nádrž (nápis JAWA), nerozebiratelné výfuky, brzdy ø 100 mm, na přání: nosič, levá schránka, ruční nebo elektrická houkačka, usměrňovač a baterie, tandemové sedlo, tachometr, chrániče kolen  

Standard Special - III.  provedení 
světlo ø 150 mm (novější), sedlová nádrž (nápis JAWA), nerozebiratelné výfuky, brzdy ø 150 mm, na přání: nosič, levá schránka, ruční nebo elektrická houkačka, usměrňovač a baterie, tandemové sedlo, tachometr, chrániče kolen  

Standard Special - IV.  provedení 
světlo ø 150 mm (novější), sedlová nádrž (nápis JAWA), nerozebiratelné výfuky, brzdy ø 150 mm, na přání: nosič, levá schránka, ruční nebo elektrická houkačka, usměrňovač a baterie, tandemové sedlo, tachometr, chrániče kolen 

Standard Special - V.  provedení 
světlo ø 150 mm (novější), sedlová nádrž (nápis JAWA), rozebiratelné výfuky, brzdy ø 150 mm, na přání: nosič, levá schránka, ruční nebo elektrická houkačka, usměrňovač a baterie, tandemové sedlo, tachometr, chrániče kolen  

Standard Special - VI.  provedení 
světlo ø 150 mm (novější), sedlová nádrž (znak JAWA), rozebiratelné výfuky, brzdy ø 150 mm, na přání: nosič, levá schránka, ruční nebo elektrická houkačka, usměrňovač a baterie, tandemové sedlo, tachometr, chrániče kolen 

U Standard Special byl tlumič řízení samozřejmostí. 

 

JAWA 175 Standard Special - Galerie

 

    Počáteční série nebyly rozlišeny na Lidovou verzi a na Standard Special

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Lidová - I. provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Lidová - II. provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Lidová - III. provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Lidová - IV.  provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

 

 

 

    Standard Special - I. provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Standard Special - II. provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Standard Special - III. provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Standard Special - IV. provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Standard Special - V. provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Standard Special - VI.  provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

JAWA 175 Standard Special - Technické údaje

 

 Typ motocyklu JAWA 175  Standard Special  Rok výroby 1934 - 1946 (1945 - 1946 pouze montáž)
 Motor dvoudobý jednoválec  Rám lisovaný z ocelového plechu
 Rozvod pístem  Řízení s třecím tlumičem kmitů
 Chlazení vzduchem  Váha kg (82 kg lidový model)
 Vrtání válce ø 58 mm  Užiteční zatížení 150 kg
 Zdvih 65 mm  Vzdálenost kol 1255 mm
 Zdvihový objem 173 ccm  Světlá výška 130 mm
 Komprese 6,2 : 1  Výška sedla 630 mm
 Výkon ot./min. 6 k (4,4 kW) /3970 ot./min.  Celková šířka 740 mm
 Mazání směsí 1 : 20  Celková délka 1930 mm
 Uspořádání ventilů s deflektorem později vratné vyplochování Schnürle  Maximální výška 950 mm
 Klikový hřídel lisovaný, uložený na  valivých ložiskách  Spotřeba paliva 3 l/100 km
 Karburátor Villiers, Amal, Grätzin  Spotřeba oleje 1 : 20
 Zapalování setrvačníkový magnet 35 W  Palivová nádrž 10 l
 Spojka lamelová  Olejová nádrž -
 Převodovka třístupňová  Max. rychlost 85 - 90 km/hod.
 Převod primární válečkový řetěz  Max. stoupavost -
 Převod sekundární válečkový řetěz  Počet míst 1 (+1)
 Řazení pravostranné ruční s kulisou na nádrži nebo noní  Dobová cena 3450 - 4140 Kč
 Přední brzda bubnová ø 150 mm  Přední kolo drátové 19"
 Zadní brzda bubnová ø 150 mm  Zadní kolo drátové 19"
 Přední pérování centrální vinutá pružina  Rozměr ráfku 3,00 x 19"
 Zadní pérování pevný rám  Rozměr pneu 3,00 x 19" 

 

JAWA 175 Standard Special - Výrobní čísla

 

Typ Rok výroby Výrobní čísla Počet kusů Série Poznámka
JAWA  1932 21001 - 22020 1020 2  
175 1933 31001 - 34100 3100 3  

 

Typ Rok výroby Výrobní čísla Počet kusů Série Poznámka
JAWA 1933 34186-34199 14 4  
175 1933 34500-36599 1600 4  
Lidová 1934 37200 - 38299 1100 5  
  1935/6 39200 - 40800 1600 6 Ý jeden výfuk
  1936/7 40901 - 41900 1000 8  
  1936/7 41901 - 42900 1000 10  
  1937/8 42901 - 44307 1407 12  
  1939 44308 - 44807 500 14  
  1939 55001 - 56500 1500 14  

 

Typ Rok výroby Výrobní čísla Počet kusů Série Poznámka
JAWA  1933 34200-34499 300 4  
175 1933 36600-37199 600 4  
Standard Special 1934 38300 - 39199 900 5  
  1935/6 45001 - 46400 1400 7  
  1936/7 46501 - 47500 1000 9  
  1936/7 47501 - 48500 1000 11  
  1937/8 48501 - 51000 2500 13 ßnové výfuky
  1939 51001 - 52000 1000 15  
  1939/40 52001 - 53000 1000 16 od č. 52051 karb. Amal-Fischer
  1940-46 56501 - 59501 3000 17 od č. 56501 karburátor Grätzin

 

Typ Rok výroby Výrobní čísla Počet kusů Série Poznámka
JAWA 175  1945-46 54001 - 54050 50    dvojité řízení pro autoškoly