PŘEDVÁLEČNÉ  MOTOCYKLY  JAWA

© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz

 

Válečné prototypy aneb jak se rodil pérák

 

Od roku 1939 do konce války bylo vytvořeno více než 30 různých prototypů o objemech 100 až 350 ccm.

Jawa 250 - z roku 1940, první prototyp se zadním odpružením

 

 

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

Jawa 250 - z roku 1942, nový motor i rám, rám zatím bez zadního odprožení celkem vyrobeno asi 30 kusů

 

Kliknutím se zvětší obrázek

 

 

 

JAWA 250 prototyp- Technické údaje

 

 Typ motocyklu JAWA 250  Rok výroby 1942
 Motor dvoudobý jednoválec  Rám svařený z profilů obdélníkového průřezu
 Rozvod pístem  Řízení s třecím tlumičem kmitů
 Chlazení vzduchem  Váha 110 kg
 Vrtání válce ø 68 mm  Užiteční zatížení 145 kg
 Zdvih 68 mm  Vzdálenost kol 1270 mm
 Zdvihový objem 248 ccm  Světlá výška 240 mm
 Komprese 6,25 ÷ 6,5 :1  Výška sedla 630 mm
 Výkon ot./min. 8 k  Celková šířka 744 mm
 Mazání směsí 1 : 20  Celková délka 1980 mm
 Uspořádání ventilů vratné vyplachování Schnürle  Maximální výška  
 Klikový hřídel lisovaný uložený  na válečkových ložiskách  Spotřeba paliva asi 3 l/100 km
 Karburátor Grätzin  Spotřeba oleje 1 :20
 Zapalování dynamoakumulátorové, elektroinstalace Bosch  Palivová nádrž 10 l
 Spojka třecí lamelová v olejové lázni  Olejová nádrž -
 Převodovka čtyřstupňová v bloku s motorem  Max. rychlost 95 km/hod
 Převod primární válečkový řetěz  Max. stoupavost -
 Převod sekundární válečkový řetěz  Počet míst 1 (+1)
 Řazení nožní samostatnou pákou (vlevo), poprvé byl použit spojkový poloautomat  Dobová cena -
 Přední brzda bubnová ø 150 mm  Přední kolo drátové 19"
 Zadní brzda bubnová ø 150 mm  Zadní kolo drátové 19"
 Přední pérování centrální vinutá pružina  Rozměr ráfku 3,25 x 19"
 Zadní pérování pevný rám  Rozměr pneu  3,25/3,5 x 19"