© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz
|
Válečné prototypy aneb jak se rodil pérák
Od roku 1939 do konce války bylo vytvořeno více než 30 různých prototypů o objemech 100 až 350 ccm.
Jawa 250 - z roku 1940, první prototyp se zadním odpružením
Jawa 250 - z roku 1942, nový motor i rám, rám zatím bez zadního odprožení celkem vyrobeno asi 30 kusů
JAWA
250 prototyp- Technické údaje
Typ motocyklu |
JAWA 250 |
Rok výroby |
1942 |
Motor |
dvoudobý jednoválec |
Rám |
svařený z profilů obdélníkového průřezu |
Rozvod |
pístem |
Řízení |
s třecím tlumičem kmitů |
Chlazení |
vzduchem |
Váha |
110 kg |
Vrtání válce |
ø 68 mm |
Užiteční zatížení |
145 kg |
Zdvih |
68 mm |
Vzdálenost kol |
1270 mm |
Zdvihový objem |
248 ccm |
Světlá výška |
240 mm |
Komprese |
6,25 ÷ 6,5 :1 |
Výška sedla |
630 mm |
Výkon ot./min. |
8 k |
Celková šířka |
744 mm |
Mazání |
směsí 1 : 20 |
Celková délka |
1980 mm |
Uspořádání ventilů |
vratné vyplachování Schnürle |
Maximální výška |
|
Klikový hřídel |
lisovaný uložený na válečkových ložiskách |
Spotřeba paliva |
asi 3 l/100 km |
Karburátor |
Grätzin |
Spotřeba oleje |
1 :20 |
Zapalování |
dynamoakumulátorové, elektroinstalace Bosch |
Palivová nádrž |
10 l |
Spojka |
třecí lamelová v olejové lázni |
Olejová nádrž |
- |
Převodovka |
čtyřstupňová v bloku s motorem |
Max. rychlost |
95 km/hod |
Převod primární |
válečkový řetěz |
Max. stoupavost |
- |
Převod sekundární |
válečkový řetěz |
Počet míst |
1 (+1) |
Řazení |
nožní samostatnou pákou (vlevo), poprvé byl použit spojkový poloautomat |
Dobová cena |
- |
Přední brzda |
bubnová ø 150 mm |
Přední kolo |
drátové 19" |
Zadní brzda |
bubnová ø 150 mm |
Zadní kolo |
drátové 19" |
Přední pérování |
centrální vinutá pružina |
Rozměr ráfku |
3,25 x 19" |
Zadní pérování |
pevný rám |
Rozměr pneu |
3,25/3,5 x 19" |
|