PŘEDVÁLEČNÉ  MOTOCYKLY  JAWA

© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz

 

JAWA 350 SV - Popis

 

Prototyp

První stroj kompletně konstruovaný a vyrobený v Jawě byl 350 SV velice zvláštní konstrukce. Motor byl vybaven dynamostartérem, kardanem a dvourychlostní převodovkou umístěnou u kardanu – zadního kola. Pro vysokou výrobní cenu i nezájem armády se tento stroj však do výroby nedostal.


Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek


Sériově vyráběný 
Motor: 

Motocykl byl zkonstruován jíž v roce 1932, ale byl zkoušen tak pečlivě a dlouho, že se do výroby dostal až v roce 1934. 
Tento čtyřdobý zážehový jednoválec ø 70 x 90 mm SV byl od samého začátku konstruovaný tak, aby se od něj dalo snadno odvodit i provedení OHV bez podstatných zásahů do konstrukce. Blok motoru byl odlit v kuse s držákem převodovky (tzv. semiblok), která se na něj přišroubovala a u které se pomocí posouvání vpřed či vzad regulovalo napínání řetězu. Kliková hřídel byla v bloku uložena na valivých ložiskách. Z pravé strany klikové hřídele byla poháněna vačková hřídel, která poháněla zapalování přes vložená mezikola. Tento náhon byl plně zakryt pod víčkem s nápisem JAWA (na prototypech FJ). Na tomto víku bylo přišroubováno pístové olejové čerpadlo ztrátového mazání s možností regulace množství oleje, které bylo poháněno přímo od vačkového hřídele. Vačkový hřídel ovládal ventily přes vahadla. Seřizování ventilové vůle se provádělo pomocí šroubů, jenž byly přístupné po sejmutí víčka na straně válce. Válec byl odlit z litiny a měl snímatelnou hliníkovou hlavu. Na levé straně klikového hřídele bylo řetězové kolečko primárního převodu. Spojka byla vícelamelová třecí v olejové lázni. Převodovka byla čtyřstupňová tříhřídelová "anglického" typu. V převodovce byl rovněž zabudován našlapovací mechanizmus, páka byla na pravé straně motoru. Řazení převodu se provádělo ruční pákou vycházející přímo z převodovky na pravé straně.

Šasi: 
Rám a přední vidlice motocyklu byl odvozeny od rámu 175 Villiers, přičemž byly patřičně zesíleny. Nádrž byla dvouvíčková, benzín v levé části a olej vpravo. Sedlo bylo lavorovitého tvaru s držákem vymezujícím boční pohyb a bylo odpružené pomocí dvou válcových pružin. Zadní blatník byl narozdíl od dvoudobých strojů vybaven dvěma "svislými" vzpěrami a standardně se montoval i nosič zavazadel, který byl u dvoutaktů za příplatek. Na pravé straně v zadní vidlici se nacházela malá schránka na drobnosti. Zadní kolo bylo neodpružené. Na jeho střed byla z prava přišroubována rozeta a vpravo byl buben brzdy, která byla ovládána pomocí nožní páky na pravé straně. Osvětlení se montovalo buť Miller (levnější) nebo Bosch. 
U prototypů se nacházely ještě některé díly z 500 OHV (tlumič výfuku, přední kolo, ...) a některé odlišné díly (zadní blatník, nákolenice na nádrži,..).

 

JAWA 350 SV - Galerie

 

   

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

JAWA 350 SV - Technické údaje

 

 Typ motocyklu JAWA 350 SV  Rok výroby 1934 - 1936 (1932 - prototyp)
 Motor čtyřdobý jednoválec  Rám lisovaný z ocelového plechu
 Rozvod SV  Řízení s třecím tlumičem kmitů
 Chlazení vzduchem  Váha 125 kg
 Vrtání válce  ø 70 mm  Užiteční zatížení 150 kg
 Zdvih 90 mm  Vzdálenost kol 1320 mm
 Zdvihový objem 346 ccm  Světlá výška 140 mm
 Komprese 5,6 : 1  Výška sedla 660 mm
 Výkon ot./min. 14 k (8 kW)  Celková šířka 740 mm
 Mazání ztrátové s olejovou pumpou a regulací  Celková délka 2020 - 2050 mm
 Uspořádání ventilů v řadě vedle sebe  Maximální výška 990 mm
 Klikový hřídel uložený na třech ložiskách  Spotřeba paliva 3,25 l/100 km
 Karburátor Amal, dvoušoupátkový  Spotřeba oleje 0,2 l/100 km
 Zapalování  Miller 6V/30W, magdynamo  Bosch, dynamobateriové  Palivová nádrž 10 l
 Spojka třecí lamelová  Olejová nádrž -
 Převodovka čtyřstupňová  Max. rychlost 80 - 95 km/hod.
 Převod primární válečkový řetěz  Max. stoupavost -
 Převod sekundární válečkový řetěz  Počet míst 1
 Řazení pravostranné, ruční pákou přímo z převodovky  Dobová cena -
 Přední brzda bubnová  Přední kolo drátové 19"
 Zadní brzda bubnová  Zadní kolo drátové 19"
 Přednípérování centrální vinutá pružina  Rozměr ráfku 3,25 x 19"
 Zabní pérování pevný rám  Rozměr pneu  3,25 x 19"

 

JAWA 350 SV - Výrobní čísla

 

Typ Rok výroby Výrobní čísla Počet kusů Série Poznámka
JAWA 350 1934 80001 - 81000 1000 1 od č. 80001 karburátor Amal
SV 1935/6 81001 - 82004 1004 2