© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz
|
JAWA
350 SV - Popis
Prototyp
První stroj kompletně konstruovaný a vyrobený v Jawě byl 350 SV velice zvláštní konstrukce. Motor byl vybaven dynamostartérem,
kardanem a dvourychlostní převodovkou umístěnou u kardanu – zadního kola. Pro vysokou výrobní cenu i nezájem armády se tento stroj
však do výroby nedostal.
Sériově vyráběný
Motor: Motocykl byl zkonstruován jíž v roce 1932, ale byl zkoušen tak pečlivě a dlouho, že se do výroby dostal až v roce 1934.
Tento čtyřdobý zážehový jednoválec ø 70 x 90 mm SV byl od samého začátku konstruovaný tak, aby se od něj dalo
snadno odvodit i provedení OHV bez podstatných zásahů do konstrukce.
Blok motoru byl odlit v kuse s držákem převodovky (tzv. semiblok), která se na něj přišroubovala a u které se pomocí posouvání vpřed
či vzad regulovalo napínání řetězu. Kliková hřídel byla v bloku uložena na valivých ložiskách. Z pravé strany klikové hřídele byla
poháněna vačková hřídel, která poháněla zapalování přes vložená mezikola. Tento náhon byl plně zakryt pod víčkem s nápisem JAWA
(na prototypech FJ). Na tomto víku bylo přišroubováno pístové olejové čerpadlo ztrátového mazání s možností regulace množství oleje,
které bylo poháněno přímo od vačkového hřídele. Vačkový hřídel ovládal ventily přes vahadla. Seřizování ventilové vůle se provádělo
pomocí šroubů, jenž byly přístupné po sejmutí víčka na straně válce. Válec byl odlit z litiny a měl snímatelnou hliníkovou hlavu.
Na levé straně klikového hřídele bylo řetězové kolečko primárního převodu. Spojka byla vícelamelová třecí v olejové lázni.
Převodovka byla čtyřstupňová tříhřídelová "anglického" typu. V převodovce byl rovněž zabudován našlapovací mechanizmus, páka byla na pravé straně motoru. Řazení převodu se
provádělo ruční pákou vycházející přímo z převodovky na pravé straně.
Šasi:
Rám a přední vidlice motocyklu byl odvozeny od rámu 175 Villiers, přičemž byly patřičně zesíleny. Nádrž byla dvouvíčková, benzín
v levé části a olej vpravo. Sedlo bylo lavorovitého tvaru s držákem vymezujícím boční pohyb a bylo odpružené pomocí dvou válcových
pružin. Zadní blatník byl narozdíl od dvoudobých strojů vybaven dvěma "svislými" vzpěrami a standardně se montoval i nosič zavazadel,
který byl u dvoutaktů za příplatek. Na pravé straně v zadní vidlici se nacházela malá schránka na drobnosti. Zadní kolo bylo
neodpružené. Na jeho střed byla z prava přišroubována rozeta a vpravo byl buben brzdy, která byla ovládána pomocí nožní páky
na pravé straně. Osvětlení se montovalo buť Miller (levnější) nebo Bosch.
U prototypů se nacházely ještě některé díly z 500 OHV (tlumič výfuku, přední kolo, ...) a některé odlišné díly (zadní blatník,
nákolenice na nádrži,..).
JAWA
350 SV - Technické údaje
Typ motocyklu |
JAWA
350 SV |
Rok výroby |
1934 - 1936 (1932 - prototyp) |
Motor |
čtyřdobý jednoválec |
Rám |
lisovaný z ocelového plechu |
Rozvod |
SV |
Řízení |
s třecím tlumičem kmitů |
Chlazení |
vzduchem |
Váha |
125 kg |
Vrtání válce |
ø 70 mm |
Užiteční zatížení |
150 kg |
Zdvih |
90 mm |
Vzdálenost kol |
1320 mm |
Zdvihový objem |
346 ccm |
Světlá výška |
140 mm |
Komprese |
5,6 : 1 |
Výška sedla |
660 mm |
Výkon ot./min. |
14 k (8 kW) |
Celková šířka |
740 mm |
Mazání |
ztrátové s olejovou pumpou
a regulací |
Celková délka |
2020 - 2050 mm |
Uspořádání ventilů |
v řadě
vedle sebe |
Maximální výška |
990 mm |
Klikový hřídel |
uložený na třech ložiskách |
Spotřeba paliva |
3,25 l/100 km |
Karburátor |
Amal, dvoušoupátkový |
Spotřeba oleje |
0,2 l/100 km |
Zapalování |
Miller 6V/30W, magdynamo Bosch, dynamobateriové |
Palivová nádrž |
10 l |
Spojka |
třecí lamelová |
Olejová nádrž |
- |
Převodovka |
čtyřstupňová |
Max. rychlost |
80 -
95 km/hod. |
Převod primární |
válečkový řetěz |
Max. stoupavost |
- |
Převod sekundární |
válečkový řetěz |
Počet míst |
1 |
Řazení |
pravostranné, ruční pákou přímo z převodovky |
Dobová cena |
- |
Přední brzda |
bubnová |
Přední kolo |
drátové 19" |
Zadní brzda |
bubnová |
Zadní kolo |
drátové 19" |
Přednípérování |
centrální vinutá pružina |
Rozměr ráfku |
3,25 x 19" |
Zabní pérování |
pevný rám |
Rozměr pneu |
3,25 x 19" |
JAWA
350 SV - Výrobní čísla
Typ |
Rok výroby |
Výrobní čísla |
Počet kusů |
Série |
Poznámka |
JAWA
350 |
1934 |
80001 - 81000 |
1000 |
1 |
od č.
80001 karburátor Amal |
SV |
1935/6 |
81001 - 82004 |
1004 |
2 |
|
|