© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz
|
JAWA
250 Special - Popis
Motor:
"Přírubová"
Koncepce motoru vycházela ze 175, ale byla značně přepracována. Klikový hřídel byl uložen na kuličkových ložiskách. Na pravé straně
bylo stejné magneto jako na 175, šestipólové. Válec byl litinový, vybaven vratným vyplachováním Schnürle. V zadní části měl sací otvor, na bocích
velké záslepky přepouštěcích kanálů, které tvořily horní i dolní rádius kanálu, v předu dva výfukové kanály. Výfuky se přišroubovávaly
pomocí příruby. Na válec navazovala hliníková hlava s dekompresorem.
"Horská"
Motor byl shodný s "Přírubovým" jen měl na vnější straně primárního převodu (na klikové hřídeli) přišroubován setrvačník, který
zvyšoval setrvačný moment. To bylo výhodné při jízdě do kopce, kdy motor tak rychle neztrácel otáčky.
"Novější provedení"
Blok motoru byl shodný s "přírubovým". Nový válec měl malé záslepky přepouštěcích kanálů, které tvořily horní pouze rádius kanálu.
Výfuky se nově přidělávaly pomocí převlečné matice.
Převodovka:
Převodovka byla shodná se 175 Special, spojka měla dvě lamely.
Šasi:
Rám byl dvojitý lisovaný z ocelových plechů a sešroubovaný. Přední vidlice byla také lisovaná. Nádrž byla sedlová. Sedlo bylo
lavorovitého tvaru a bylo odpruženo pomocí dvou válcových pružin. Motocykl byl vybaven "mělkými" blatníky.
Na obou kolech byly bubnové brzdy s ø150 mm. Přední světlo bylo ø 150 mm.
"Přírubová", "Horská"
Na nádrži byl nápis JAWA. Motocykl měl nerozebiratelné tlumiče výfuku. Řazení bylo pravostranné, ruční pákou přímo z převodovky.
Na přání: nosič, tandemové sedlo, levá schránka, elektrický klakson, usměrňovač a baterie, tachometr, nožní řazení,
chrániče kolen
"Novější provedení"
Na nádrži byl znak JAWA. Motocykl měl rozebiratelné tlumiče výfuku. Řazení bylo pravostranné, ruční pákou v kulise na nádrži.
Na přání: nosič, tandemové sedlo, levá schránka, elektrický klakson, usměrňovač a baterie, tachometr, nožní řazení,
chrániče kolen
JAWA
250 Special - Galerie
Starší provedení tzv. "Přírobová"
Starší provedení tzv. "Horská"
Novější provedení
JAWA
250 Special - Technické údaje
Typ motocyklu |
JAWA
250 Special |
Rok výroby |
1935 - 1940 |
Motor |
dvoudobý jednoválec |
Rám |
lisované z ocelového plechu |
Rozvod |
pístem |
Řízení |
s třecím tlumičem kmitů |
Chlazení |
vzduchem |
Váha |
95 kg |
Vrtání válce |
ø 63 mm |
Užiteční zatížení |
180 kg |
Zdvih |
80 mm |
Vzdálenost kol |
1255 mm |
Zdvihový objem |
248 ccm |
Světlá výška |
130 mm |
Komprese |
6 : 1 |
Výška sedla |
630 - 660 mm |
Výkon ot./min. |
9 k |
Celková šířka |
740 mm |
Mazání |
směsí
1 : 20 |
Celková délka |
1930 mm |
Uspořádání ventilů |
vratné vyplachování Schnürle |
Maximální výška |
950 mm |
Klikový hřídel |
lisovaný, uložený na valivých ložiskách |
Spotřeba paliva |
3 - 4 l/100 km |
Karburátor |
Zenith,
Amal, Grätzin |
Spotřeba oleje |
1 : 20 |
Zapalování |
setrvačníkový magnet 35 W |
Palivová nádrž |
10 l |
Spojka |
třecí lamelová |
Olejová nádrž |
- |
Převodovka |
třístupňová |
Max. rychlost |
90 km/hod. |
Převod primární |
válečkový řetěz |
Max. stoupavost |
- |
Převod sekundární |
válečkový řetěz |
Počet míst |
1 (+1) |
Řazení |
pravostranné ruční s kulisou na nádrži
nebo nožní |
Dobová cena |
5490 Kč |
Přední brzda |
bubnová ø 150 mm |
Přední kolo |
drátové 19" |
Zadní brzda |
bubnová ø 150 mm |
Zadní kolo |
drátové 19" |
Přední pérování |
centrální vinutá pružina |
Rozměr ráfku |
3,00 x 19" |
Zadní pérování |
pevný rám |
Rozměr pneu |
3,25 x 19" |
JAWA
250 Special - Výrobní čísla
Typ |
Rok výroby |
Výrobní čísla |
Počet kusů |
Série |
Poznámka |
JAWA |
1935 |
70001 - 71000 |
1000 |
1 |
od č.
70001 karburátor Zenith |
250 |
1935/6 |
71001 - 72000 |
1000 |
2 |
od č.
71001 karburátor Amal |
Special |
1935/6 |
72001 - 73000 |
1000 |
3 |
|
|
1936/7 |
73001 - 74000 |
1000 |
4 |
|
|
1937 |
74001 - 75000 |
1000 |
5 |
|
|
1937/8 |
75001 - 76000 |
1000 |
6 |
|
|
1938 |
76001 - 78000 |
2000 |
7 |
|
|
1939 |
78001 - 80000 |
2000 |
8 |
|
|
1939 |
86001 - 87000 |
1000 |
9 |
od č. 86001 karburátor Grätzin |
|
1940-46 |
87001 - 90000 |
3000 |
10 |
|
|