PŘEDVÁLEČNÉ  MOTOCYKLY  JAWA

© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz

 

JAWA 350 OHV - Popis

 

Motor: 

Tento čtyřdobý zážehový jednoválec ø 70 x 90 mm OHV byl odvozen z provedení SV. Blok motoru byl odlit v kuse s držákem převodovky (tzv. semiblok), která se na něj přišroubovala a u které se pomocí posouvání vpřed či vzad regulovalo napínání řetězu. Kliková hřídel byla v bloku uložena na valivých ložiskách. Z pravé strana klikové hřídele byla poháněna vačková hřídel, která poháněla zapalování přes vložená mezikola. Tento náhon byl plně zakryt pod víčkem s nápisem JAWA. Na tomto víku bylo přišroubováno pístové dvojčinné olejové čerpadlo ztrátového mazání s možností regulace množství oleje, které bylo poháněno přímo od vačkového hřídele. Vačkový hřídel ovládal ventily přes tyčky a vahadla. Seřizování ventilové vůle se provádělo pomocí šroubů, jenž byly přístupné po sejmutí víčka na hlavě motoru. Celý rozvodový mechanizmus byl zcela zapouzdřen (u prvních kusů nebyly kryté ventily). Válec a hlava byly odlity z litiny. Na hlavě pak spočívala hliníková vahadlová skříň. Na levé straně klikového hřídele bylo řetězové kolečko primárního převodu. Spojka byla vícelamelová třecí v olejové lázni. 
Převodovka byla čtyřstupňová tříhřídelová "anglického"typu. V převodovce byl rovněž zabudován našlapovací mechanizmus, páka byla na pravé straně motoru. Řazení převodů se provádělo ruční pákou přímo z převodovky, v kulise na nádrži nebo nožní pákou na pravá straně motocyklu.

Šasi: 

Rám a přední vidlice motocyklu byl odvozeny od rámu 350 SV a v zásadě se moc nelišily. Nádrž byla třívíčková, benzín po stranách a olej uprostřed. Sedlo bylo lavorovitého tvaru s držákem vymezujícím boční pohyb a bylo odpružené pomocí dvou válcových pružin. Zadní blatník byl vybaven dvěma "svislými" vzpěrami a standardně se montoval i nosič. Na pravé straně v zadní vidlici se nacházela malá schránka na drobnosti. Zadní kolo bylo neodpružené. Na jeho střed byla z prava přišroubována rozeta a vpravo byl buben brzdy (starší provedení) nebo byla brzda v rozetě. Brzda byla ovládána pomocí nožní páky na pravé straně u ručního řazení a nalevo u nožního. Osvětlení se montovalo Bosch. 

Standard: světlo Bosch, elektrická houkačka, nosič zavazadel, ruční řazení nebo za příplatek nožní, pneumatiky 3,25 x 19“ nebo 3,50 x 19“ 
Special: světlo Bosch 35 W s tachometrem, elektrická houkačka, nosič zavazadel, nožní řazení, pneumatiky 3,50 x 19“ 

Nástupcem tohoto zdařilého motocyklu se měla stát Jawa 350 OHC, která byla vyvíjena společně s pětistovkou. Bohužel nový model nikdy nepřekročil stádium prototypu a ve třídě 350 ccm se nadále usídlily pouze dvoudobé stroje. 

 

JAWA 350 OHV - Galerie

 

    Starší provedení s odkrytými ventily

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

    Nověší provedení s již zakrytými ventily

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

JAWA 350 OHV - Technické údaje

 

 Typ motocyklu JAWA 350 OHV  Rok výroby 1935 - 1939
 Motor čtyřdobý jednoválec  Rám lisovaný z ocelového plechu
 Rozvod OHV  Řízení s třecím tlumičem kmitů
 Chlazení vzduchem  Váha 140 kg
 Vrtání válce ø 70 mm  Užiteční zatížení 150 kg
 Zdvih 90 mm  Vzdálenost kol 1320 mm
 Zdvihový objem 346 ccm  Světlá výška 140 mm
 Komprese 6 : 1  Výška sedla 660 mm
 Výkon ot./min. 14,9 k (11 kW)  Celková šířka 740 mm
 Mazání tlakové oběžné  Celková délka 2050 mm
 Uspořádání ventilů  do V  Maximální výška 990 mm
 Klikový hřídel lisovaný, uložený na  valivých ložiskách  Spotřeba paliva 3 l/100 km
 Karburátor Amal, dvoušoupátkový  Spotřeba oleje 0,2 l/100 km
 Zapalování dynamobateriové  Palivová nádrž 10,5 l
 Spojka třecí lamelová  Olejová nádrž  
 Převodovka čtyřstupňová  Max. rychlost 110 km/hod.
 Převod primární válečkovým řetězem  Max. stoupavost -
 Převod sekundární válečkovým řetězem  Počet míst 1 (+1)
 Řazení ruční s kulisou na nádrži nebo nožní  Dobová cena 8950 Kč (1935)
 Přední brzda bubnová  Přední kolo drátové 19"
 Zadní brzda bubnová  Zadní kolo drátové 19"
 Přední pérování centrální vinutá pružina  Rozměr ráfku 3,25/3,5 x 19"
 Zadní pérování pevný rám  Rozměr pneu  3,25/3,5 x 19"

 

JAWA 350 OHV - Výrobní čísla

 

Typ Rok výroby Výrobní čísla Počet kusů Série Poznámka
JAWA 1935/6 82101 - 82600 500   od č. 82101 karburátor Amal
350 1938 82601 - 83100 500 3  
OHV 1939 83101 - 83800 700 4  
  1940-46 83801 - 84800 1000 5 od č. 83801 karburátor Grätzin