© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz
|
JAWA
350 OHV - Popis
Motor:
Tento čtyřdobý zážehový jednoválec ø 70 x 90 mm OHV byl odvozen z provedení SV. Blok motoru byl odlit v kuse s držákem převodovky (tzv. semiblok), která se na něj přišroubovala a u které se pomocí posouvání vpřed či vzad regulovalo napínání řetězu. Kliková hřídel byla v bloku uložena na valivých ložiskách. Z pravé strana klikové hřídele byla poháněna vačková hřídel, která poháněla zapalování přes
vložená mezikola. Tento náhon byl plně zakryt pod víčkem s nápisem JAWA. Na tomto víku bylo přišroubováno pístové dvojčinné olejové čerpadlo ztrátového mazání s možností regulace množství oleje, které bylo poháněno přímo od vačkového hřídele. Vačkový hřídel ovládal ventily přes tyčky a vahadla. Seřizování ventilové vůle se provádělo pomocí šroubů, jenž byly přístupné po sejmutí víčka na hlavě motoru. Celý rozvodový mechanizmus byl zcela zapouzdřen (u prvních kusů nebyly kryté ventily). Válec a hlava byly odlity z litiny. Na hlavě pak spočívala hliníková vahadlová skříň. Na levé straně klikového hřídele bylo řetězové kolečko primárního převodu. Spojka byla vícelamelová třecí v olejové lázni.
Převodovka byla čtyřstupňová tříhřídelová "anglického"typu. V převodovce byl rovněž zabudován našlapovací mechanizmus, páka byla na pravé straně motoru. Řazení převodů se provádělo ruční pákou
přímo z převodovky, v kulise na nádrži nebo nožní pákou na pravá straně motocyklu.
Šasi:
Rám a přední vidlice motocyklu byl odvozeny od rámu 350 SV a v zásadě se moc nelišily. Nádrž byla třívíčková, benzín po stranách a olej uprostřed. Sedlo bylo lavorovitého tvaru s držákem vymezujícím boční pohyb a bylo odpružené pomocí dvou válcových pružin. Zadní blatník byl vybaven dvěma "svislými" vzpěrami a standardně se montoval i nosič. Na pravé straně v zadní vidlici se nacházela malá schránka na drobnosti. Zadní kolo bylo neodpružené. Na jeho střed byla z prava přišroubována rozeta a vpravo byl buben brzdy (starší provedení) nebo byla brzda v rozetě. Brzda byla ovládána pomocí nožní páky na pravé straně u ručního řazení a nalevo u nožního. Osvětlení se montovalo Bosch.
Standard: světlo Bosch, elektrická houkačka, nosič zavazadel, ruční řazení nebo za příplatek nožní, pneumatiky 3,25 x 19“ nebo 3,50 x 19“
Special: světlo Bosch 35 W s tachometrem, elektrická houkačka, nosič zavazadel, nožní řazení, pneumatiky 3,50 x 19“
Nástupcem tohoto zdařilého motocyklu se měla stát Jawa 350 OHC, která byla vyvíjena společně s pětistovkou. Bohužel nový model nikdy nepřekročil stádium prototypu a ve třídě 350 ccm se nadále usídlily pouze dvoudobé stroje.
JAWA
350 OHV - Galerie
Starší provedení s odkrytými ventily
Nověší provedení s již zakrytými ventily
JAWA
350 OHV - Technické údaje
Typ motocyklu |
JAWA
350 OHV |
Rok výroby |
1935 - 1939 |
Motor |
čtyřdobý jednoválec |
Rám |
lisovaný z ocelového plechu |
Rozvod |
OHV |
Řízení |
s třecím tlumičem kmitů |
Chlazení |
vzduchem |
Váha |
140 kg |
Vrtání válce |
ø 70 mm |
Užiteční zatížení |
150 kg |
Zdvih |
90 mm |
Vzdálenost kol |
1320 mm |
Zdvihový objem |
346 ccm |
Světlá výška |
140 mm |
Komprese |
6
: 1 |
Výška sedla |
660 mm |
Výkon ot./min. |
14,9 k (11 kW) |
Celková šířka |
740 mm |
Mazání |
tlakové oběžné |
Celková délka |
2050 mm |
Uspořádání ventilů |
do V |
Maximální výška |
990 mm |
Klikový hřídel |
lisovaný, uložený na valivých ložiskách |
Spotřeba paliva |
3 l/100 km |
Karburátor |
Amal, dvoušoupátkový |
Spotřeba oleje |
0,2 l/100 km |
Zapalování |
dynamobateriové |
Palivová nádrž |
10,5 l |
Spojka |
třecí
lamelová |
Olejová nádrž |
|
Převodovka |
čtyřstupňová |
Max. rychlost |
110 km/hod. |
Převod primární |
válečkovým řetězem |
Max. stoupavost |
- |
Převod sekundární |
válečkovým řetězem |
Počet míst |
1 (+1) |
Řazení |
ruční s kulisou na nádrži nebo nožní |
Dobová cena |
8950 Kč (1935) |
Přední brzda |
bubnová |
Přední kolo |
drátové 19" |
Zadní brzda |
bubnová |
Zadní kolo |
drátové 19" |
Přední pérování |
centrální vinutá pružina |
Rozměr ráfku |
3,25/3,5 x 19" |
Zadní pérování |
pevný rám |
Rozměr pneu |
3,25/3,5 x 19" |
JAWA
350 OHV - Výrobní čísla
Typ |
Rok výroby |
Výrobní čísla |
Počet kusů |
Série |
Poznámka |
JAWA |
1935/6 |
82101 - 82600 |
500 |
|
od č.
82101 karburátor Amal |
350 |
1938 |
82601 - 83100 |
500 |
3 |
|
OHV |
1939 |
83101 - 83800 |
700 |
4 |
|
|
1940-46 |
83801 - 84800 |
1000 |
5 |
od č. 83801 karburátor Grätzin |
|