PŘEDVÁLEČNÉ  MOTOCYKLY  JAWA

© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz

 

JAWA 175 Villiers - Popis

 

Vznik tohoto stroje byl spojen s příchodem anglického konstruktéra G. W. Patchetta. Tímto strojem se Jawa trefila do "volného" místa na trhu a cenou 4590 Kč jej ovládla. Tento typ postavil továrnu na nohy po nevydařeném typu 500 OHV a stal se nosnou částí produktce firmy. 

Motor: 

Jawa 175 používala licenčně vyráběný motor Villiers. Motor byl dvoudobý zážehový tříkanálový jednoválec s deflektorem. Válec byl odlit z litiny a měl snímatelnou hlavu s radiálně uspořádanými žebry odlitou z hliníku (zkonstruována v Jawě). V hlavě byl zepředu umístěn dekompresor, který byl ovládán páčkou na řidítkách a svíčka. Z levé strany válce bylo umístěno sací potrubí a dopředu ústily dva kanály výfuku, na které navazovalo jedno koleno výfuku. To bylo odlito z hliníku a říkalo se mu chobot. Blok motoru byl odlit z hliníku a těsně obklopoval klikový hřídel. Ten byl uložen v kluzných ložiskách. (Při generální opravě tohoto uložení se musela zvolit vhodná vůle, protože když byla malá motor se přidíral, a když velká, tak skrz ní unikal tlak z klikové skříně. V obou případech motor moc nejel.) Vpravo na klikové hřídeli bylo umístěno magneto. Vlevo byl umístěn primární převod řetězem na suchou třecí lamelovou spojku. Tento převod byl kryt jen částečně,a to z důvodu ochrany jezdce. 
Motor byl doplněn třístupňovou anglickou převodovkou značky Albion, u které se řazení provádělo ruční pákou přímo z převodovky. Motor a převodovka byly zvlášť, netvořily celek. 

Šasi: 

Rám byl dvojitý lisovaný z ocelových plechů a sešroubovaný. Přední vidlice byla také lisovaná. Nádrž byla podrámová s nápisem JAWA. Sedlo bylo lavorovitého tvaru a bylo odpruženo pomocí dvou válcových pružin. Motocykl byl vybaven "mělkými" blatníky, na zadním byl nosič. Přední světlo bylo ø 135 mm a zadní se montovalo až u pozdějších kusů. Na obou kolech byly bubnové brzdy s ø 100 mm. 
Na přání:  nosič, tandemové sedlo, tachometr

 

JAWA 175 Villiers - Galerie

 

   

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

JAWA 175 Villiers - Technické údaje

 

 Typ motocyklu JAWA 175 Villiers  Rok výroby 1932 - 1933
 Motor dvoudobý jednoválec  Rám lisovaný z ocelového plechu
 Rozvod pístem  Řízení s třecím tlumičem kmitů
 Chlazení vzduchem  Váha 82 kg
 Vrtání válce ø 57,2 mm  Užiteční zatížení 130 kg
 Zdvih 67 mm  Vzdálenost kol 1255 mm
 Zdvihový objem 172 ccm  Světlá výška 130 mm
 Komprese 6,7 : 1  Výška sedla 660 mm
 Výkon ot./min. 6 k (4,1 kW)  Celková délka 740 mm
 Mazání směsí 1 : 20÷25  Celková délka 1800 mm
 Uspořádání ventilů křízové vyplachování  Maximální výška 920/950 mm
 Klikový hřídel lisovaný, uložený na  kluzných ložiskách  Spotřeba paliva 3  l/100 km
 Karburátor Villiers  Spotřeba oleje 1 : 20÷2
 Zapalování setrvačníkový magnet  Palivová nádrž 10,5 l
 Spojka suchá třecí lamelová  (korková)  Olejová nádrž -
 Převodovka třístupňová  Max. rychlost 85 km/hod
 Převod primární válečkový řetěz  Max. stoupavost -
 Převod sekundární válečkový řetěz  Počet míst 1 (+1)
 Řazení pravostranné, ruční pákou příme z převodovky  Dobová cena 4590 Kč
 Přední brzda bubnová ø100 mm  Přední kolo drátové 19"
 Zadní brzda bubnová ø100 mm  Zadní kolo drátové 19"
 Přední pérování centrální vinutá pružina  Rozměr ráfku 2,5 x 19"
 Zadní pérování pevný rám Rozmě pneu 3 x 19"

 

JAWA 175 Villiers - Výrobní čísla

 

Typ Rok výroby Výrobní čísla Počet kusů Série Poznámka
JAWA 175 Villies 1932 l3686 - l4246 500 1 od č. l3686 karburátor Villiers