© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz
|
JAWA
175 Villiers - Popis
Vznik tohoto stroje byl spojen s příchodem anglického konstruktéra G. W. Patchetta. Tímto strojem se Jawa trefila do "volného" místa
na trhu a cenou 4590 Kč jej ovládla. Tento typ postavil továrnu na nohy po nevydařeném typu 500 OHV a stal se nosnou částí produktce
firmy.
Motor:
Jawa 175 používala licenčně vyráběný motor Villiers. Motor byl dvoudobý zážehový tříkanálový jednoválec s deflektorem. Válec byl
odlit z litiny a měl snímatelnou hlavu s radiálně uspořádanými žebry odlitou z hliníku (zkonstruována v Jawě). V hlavě byl zepředu
umístěn dekompresor, který byl ovládán páčkou na řidítkách a svíčka.
Z levé strany válce bylo umístěno sací potrubí a dopředu ústily dva kanály výfuku, na které navazovalo
jedno koleno výfuku. To bylo odlito z hliníku a říkalo se mu chobot. Blok motoru byl odlit z hliníku a těsně obklopoval klikový hřídel.
Ten byl uložen v kluzných ložiskách. (Při generální opravě tohoto uložení se musela zvolit vhodná vůle, protože když byla malá motor se
přidíral, a když velká, tak skrz ní unikal tlak z klikové skříně. V obou případech motor moc nejel.) Vpravo na
klikové hřídeli bylo
umístěno magneto. Vlevo byl umístěn primární převod řetězem na suchou třecí lamelovou spojku. Tento převod byl
kryt jen částečně,a to z důvodu ochrany jezdce.
Motor byl doplněn třístupňovou anglickou převodovkou značky Albion, u které se řazení provádělo ruční pákou přímo z převodovky.
Motor a převodovka byly zvlášť, netvořily celek.
Šasi:
Rám byl dvojitý lisovaný z ocelových plechů a sešroubovaný. Přední vidlice byla také lisovaná. Nádrž byla podrámová s nápisem JAWA.
Sedlo bylo lavorovitého tvaru a bylo odpruženo pomocí dvou válcových pružin. Motocykl byl vybaven "mělkými" blatníky, na zadním byl
nosič. Přední světlo bylo ø 135 mm a zadní se montovalo až u pozdějších
kusů. Na obou kolech byly bubnové brzdy s ø
100 mm.
Na přání: nosič, tandemové sedlo, tachometr
JAWA
175 Villiers - Galerie
JAWA
175 Villiers - Technické údaje
Typ motocyklu |
JAWA
175 Villiers |
Rok výroby |
1932 - 1933 |
Motor |
dvoudobý jednoválec |
Rám |
lisovaný z ocelového plechu |
Rozvod |
pístem |
Řízení |
s třecím tlumičem kmitů |
Chlazení |
vzduchem |
Váha |
82 kg |
Vrtání válce |
ø 57,2 mm |
Užiteční zatížení |
130 kg |
Zdvih |
67 mm |
Vzdálenost kol |
1255 mm |
Zdvihový objem |
172 ccm |
Světlá výška |
130 mm |
Komprese |
6,7 : 1 |
Výška sedla |
660 mm |
Výkon ot./min. |
6 k (4,1 kW) |
Celková délka |
740 mm |
Mazání |
směsí 1 : 20÷25 |
Celková délka |
1800 mm |
Uspořádání ventilů |
křízové vyplachování |
Maximální výška |
920/950 mm |
Klikový hřídel |
lisovaný, uložený na kluzných ložiskách |
Spotřeba paliva |
3
l/100 km |
Karburátor |
Villiers |
Spotřeba oleje |
1 : 20÷2 |
Zapalování |
setrvačníkový magnet |
Palivová nádrž |
10,5 l |
Spojka |
suchá třecí lamelová (korková) |
Olejová nádrž |
- |
Převodovka |
třístupňová |
Max. rychlost |
85 km/hod |
Převod primární |
válečkový řetěz |
Max. stoupavost |
- |
Převod sekundární |
válečkový řetěz |
Počet míst |
1 (+1) |
Řazení |
pravostranné, ruční pákou příme z převodovky |
Dobová cena |
4590
Kč |
Přední brzda |
bubnová ø100 mm |
Přední kolo |
drátové 19" |
Zadní brzda |
bubnová ø100 mm |
Zadní kolo |
drátové 19" |
Přední pérování |
centrální vinutá pružina |
Rozměr ráfku |
2,5 x 19" |
Zadní pérování |
pevný rám |
Rozmě pneu |
3 x 19" |
JAWA
175 Villiers - Výrobní čísla
Typ |
Rok výroby |
Výrobní čísla |
Počet kusů |
Série |
Poznámka |
JAWA
175 Villies |
1932 |
l3686 -
l4246 |
500 |
1 |
od
č. l3686
karburátor Villiers |
|