PŘEDVÁLEČNÉ  MOTOCYKLY  JAWA

© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz

 

JAWA závodní

 

 

Jawa 500 OHV - první závodní motocykl zvaný bedna

 

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

Jawa 175 OHV r.v. 1938 

 

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

Jawa 175 s pístovým dmychadlem

V roce 1933 vznikly i první stopětasedmdesátky s kapalinovým chlazením. Byly určeny pro silniční a plochodrážní závody (v roce 1933 se F. Brand jako jediný československý jezdec probojoval s "vodní" Jawou do finále Zlaté přilby). O rok později spatřil světlo světa ještě výkonnější stroj, jehož motor byl kromě termosifonového kapalinového chlazení vybaven pístovým dmychadlem, umístěným na spodní části klikové skříně. Jednoválec 174,3 ccm (vrtání a zdvih ø 57,5 x 67 mm) s odděleným ztrátovým mazáním a dvoušoupátkovým karburátorem Amal dával údajně na brzdě pozoruhodný největší výkon 7,5 kW. Točivý moment se na zadní kolo přenášel přes dvoulamelovou suchou spojku a třístupňovou oddělenou převodovku Albion. Klikový hřídel byl uložen v bronzových pouzdrech. Píst s deflektorem měl tři těsnicí kroužky. Rám závodní Jawy 175 upravil výrobce ze sériového motocyklu. Přední paralelogramová vidlice měla odlehčená ramena. Chladič kapaliny byl upevněn za přední rámovou trubkou, olejová nádržka mazání pod sedlem mezi horními trubkami rámu. Použité jednoklíčové brzdy měly oproti sériovým větší průměr bubnu a víka s přívodem pro chladicí vzduch. Motocykl vážil 72 kg a dosahoval vynikajících rychlostních průměrů. 

 

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

Jawa 500 OHV s kompresorem - motor vycházel z motoru 175 OHV se zkříženými tyčkami

 

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

Jawa 350 OHV

 

- ve 40. a 50. letech bylo upraveno několi kusů soukromými jezdci,  motocykly byly vybavovány přední teleskopickou vidlicí a zadní odpružení pocházelo z péráka

 

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

 

JAWA 175 OHV- Technické údaje

 

 Typ motocyklu JAWA 175 OHV  Rok výroby 1938
 Motor čtyřdobý jednoválec  Rám lisovaný z ocelového plechu
 Rozvod OHV  Řízení s třecím tlumičem kmitů
 Chlazení vzduchem  Váha 80 kg
 Vrtání válce ø 57 mm  Užiteční zatížení  
 Zdvih 67 mm  Vzdálenost kol  
 Zdvihový objem 172 ccm  Světlá výška  
 Komprese    Výška sedla  
 Výkon ot./min. 12÷14 k (8,8÷10 kW) při 6000 ot./min.  Celková šířka  
 Mazání tlakové oběžné  Celková délka  
 Uspořádání ventilů do V  Maximální výška  
 Klikový hřídel lisovaný, uložený na  valivých ložiskách  Spotřeba paliva  
 Karburátor Amal ø20 mm, vodorovné šoupátko  Spotřeba oleje  
 Zapalování magnetka BTH  Palivová nádrž  
 Spojka třecí lamelová  Olejová nádrž  
 Převodovka čtyřstupňová v bloku s motorem  Max. rychlost  
 Převod primární válečkovým řetězem  Max. stoupavost  
 Převod sekundární válečkovým řetězem  Počet míst  
 Řazení nožní pravostranné  Dobová cena  
 Přední brzda bubnová  Přední kolo  
 Zadní brzda bubnová  Zadní kolo  
 Přední pérování centrální vinutá pružina  Rozměr ráfku  
 Zadní pérování pevný rámnebo pryžové prstence  Rozměr pneu   

 

JAWA 175 - Technické údaje

 

 Typ motocyklu JAWA 175 s pístovým dmychadlem  Rok výroby 1934
 Motor dvoudobý jednoválec  Rám lisovaný z ocelového plechu
 Rozvod pístem  Řízení s třecím tlumičem kmitů
 Chlazení termosifonové kapalinové  Váha 72 kg
 Vrtání válce ø 57,5 mm  Užiteční zatížení  
 Zdvih 67 mm  Vzdálenost kol  
 Zdvihový objem 174,3 ccm  Světlá výška  
 Komprese     Výška sedla  
 Výkon ot./min. 9,8 k (7,5 kW)  Celková šířka  
 Mazání oddělené ztrátové  Celková délka  
 Uspořádání ventilů píst s deflektorem  Maximální výška  
 Klikový hřídel lisovaný, uložený na  kluzných ložiskách  Spotřeba paliva  
 Karburátor Amal, dvoušoupátkový  Spotřeba oleje  
 Zapalování setrvačníkový magnet  Palivová nádrž 10  l
 Spojka suchá třecí dvoulamelová  Olejová nádrž  
 Převodovka třístupňová oddělaná Albion  Max. rychlost  120÷135 km/hod.
 Převod primární válečkový řetěz  Max. stoupavost  
 Převod sekundární válečkový řetěz  Počet míst  
 Řazení pravostranné, ruční pákou příme z převodovky  Dobová cena  
 Přední brzda bubnová  Přední kolo  
 Zadní brzda bubnová  Zadní kolo  
 Přední pérování centrální vinutá pružina  Rozměr ráfku  
 Zadní pérování pevný rám  Rozměr pneu