© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz
|
JAWA závodní
Jawa 500 OHV - první závodní motocykl zvaný bedna
|
|
Jawa 175 s pístovým dmychadlem
V roce 1933 vznikly i první stopětasedmdesátky s kapalinovým chlazením. Byly určeny pro silniční a plochodrážní závody
(v roce 1933 se F. Brand jako jediný československý jezdec probojoval s "vodní" Jawou do finále Zlaté přilby). O rok později
spatřil světlo světa ještě výkonnější stroj, jehož motor byl kromě termosifonového kapalinového chlazení vybaven pístovým dmychadlem,
umístěným na spodní části klikové skříně. Jednoválec 174,3 ccm (vrtání a zdvih ø 57,5 x 67 mm) s odděleným ztrátovým mazáním a
dvoušoupátkovým karburátorem Amal dával údajně na brzdě pozoruhodný největší výkon 7,5 kW. Točivý moment se na zadní kolo přenášel
přes dvoulamelovou suchou spojku a třístupňovou oddělenou převodovku Albion. Klikový hřídel byl uložen v bronzových pouzdrech. Píst s
deflektorem měl tři těsnicí kroužky. Rám závodní Jawy 175 upravil výrobce ze sériového motocyklu. Přední paralelogramová vidlice měla
odlehčená ramena. Chladič kapaliny byl upevněn za přední rámovou trubkou, olejová nádržka mazání pod sedlem mezi horními trubkami
rámu. Použité jednoklíčové brzdy měly oproti sériovým větší průměr bubnu a víka s přívodem pro chladicí vzduch. Motocykl vážil 72 kg
a dosahoval vynikajících rychlostních průměrů.
|
|
Jawa 500 OHV s kompresorem - motor vycházel z motoru 175 OHV se zkříženými tyčkami
|
|
Jawa 350 OHV
- ve 40. a 50. letech bylo upraveno několi kusů soukromými jezdci,
motocykly byly vybavovány přední teleskopickou vidlicí a zadní odpružení pocházelo z péráka
JAWA
175 OHV- Technické údaje
Typ motocyklu |
JAWA 175 OHV |
Rok výroby |
1938 |
Motor |
čtyřdobý jednoválec |
Rám |
lisovaný z ocelového plechu |
Rozvod |
OHV |
Řízení |
s třecím tlumičem kmitů |
Chlazení |
vzduchem |
Váha |
80 kg |
Vrtání válce |
ø 57 mm |
Užiteční zatížení |
|
Zdvih |
67 mm |
Vzdálenost kol |
|
Zdvihový objem |
172 ccm |
Světlá výška |
|
Komprese |
|
Výška sedla |
|
Výkon ot./min. |
12÷14 k (8,8÷10 kW) při 6000 ot./min. |
Celková šířka |
|
Mazání |
tlakové oběžné |
Celková délka |
|
Uspořádání ventilů |
do V |
Maximální výška |
|
Klikový hřídel |
lisovaný, uložený na valivých ložiskách |
Spotřeba paliva |
|
Karburátor |
Amal ø20 mm, vodorovné šoupátko |
Spotřeba oleje |
|
Zapalování |
magnetka BTH |
Palivová nádrž |
|
Spojka |
třecí lamelová |
Olejová nádrž |
|
Převodovka |
čtyřstupňová v bloku s motorem |
Max. rychlost |
|
Převod primární |
válečkovým řetězem |
Max. stoupavost |
|
Převod sekundární |
válečkovým řetězem |
Počet míst |
|
Řazení |
nožní pravostranné |
Dobová cena |
|
Přední brzda |
bubnová |
Přední kolo |
|
Zadní brzda |
bubnová |
Zadní kolo |
|
Přední pérování |
centrální vinutá pružina |
Rozměr ráfku |
|
Zadní pérování |
pevný rámnebo pryžové prstence |
Rozměr pneu |
|
JAWA
175 - Technické údaje
Typ motocyklu |
JAWA
175 s pístovým dmychadlem |
Rok výroby |
1934 |
Motor |
dvoudobý jednoválec |
Rám |
lisovaný z ocelového plechu |
Rozvod |
pístem |
Řízení |
s třecím tlumičem kmitů |
Chlazení |
termosifonové kapalinové |
Váha |
72 kg |
Vrtání válce |
ø 57,5 mm |
Užiteční zatížení |
|
Zdvih |
67 mm |
Vzdálenost kol |
|
Zdvihový objem |
174,3 ccm |
Světlá výška |
|
Komprese |
|
Výška sedla |
|
Výkon ot./min. |
9,8 k (7,5 kW) |
Celková šířka |
|
Mazání |
oddělené ztrátové |
Celková délka |
|
Uspořádání ventilů |
píst s deflektorem |
Maximální výška |
|
Klikový hřídel |
lisovaný, uložený na kluzných ložiskách |
Spotřeba paliva |
|
Karburátor |
Amal, dvoušoupátkový |
Spotřeba oleje |
|
Zapalování |
setrvačníkový magnet |
Palivová nádrž |
10
l |
Spojka |
suchá třecí dvoulamelová |
Olejová nádrž |
|
Převodovka |
třístupňová oddělaná Albion |
Max. rychlost |
120÷135 km/hod. |
Převod primární |
válečkový řetěz |
Max. stoupavost |
|
Převod sekundární |
válečkový řetěz |
Počet míst |
|
Řazení |
pravostranné, ruční pákou příme z převodovky |
Dobová cena |
|
Přední brzda |
bubnová |
Přední kolo |
|
Zadní brzda |
bubnová |
Zadní kolo |
|
Přední pérování |
centrální vinutá pružina |
Rozměr ráfku |
|
Zadní pérování |
pevný rám |
Rozměr pneu |
|
|