© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz
|
JAWA
500 OHV - Popis
Ač byl tento motocykl vyvinut firmou Wanderer, byl konstruktéry v Jawě značně zdokonalen. Prvních pár kusů ještě sice
vyjelo s podrámovou nádrží, ale ta byla rychle nahrazena sedlovou.
Motocykl se prodával v provedení Standard, Special (lišily se množstvím chromu) nebo s postranním vozíkem.
Motor:
Čtyřdobý zážehový jednoválec s klikovou hřídelí uloženou podél v rámu. Z přední části klikového hřídele bylo pomocí ozubených kol
hnáno olejové čerpadlo a vačková hřídel, která byla uložena po
levé straně válce. Rozvodové tyčky byly zapouzdřeny v chromovaných
trubkách a část vahadel v hliníkovém odlitku. Ventily nebyly kryté. Vypínání motoru se provádělo vyřazením výfukového ventilu,
pomocí mechanizmu na rozvodové tyči. Z vačkové hřídele se pohánělo zapalování, které bylo nad převodovkou. Pod motorem byla
umístěna olejová nádrž. Na zadní část klikové hřídele navozovala třecí lamelová spojka automobilového typu. Převodovka byla
třístupňová dvouhřídelová. Řazení se provádělo pomocí ruční páky vycházející přímo z převodovky. V převodovce byl také umístěn
našlapovací mechanizmus, který byl ovládán pákou na levé straně motocyklu. Hned za převodovkou, na kardanu, byla umístěna pásová
brzda s ovládáním z pravé strany. Kardan dále pokračoval k zadnímu kolu, kde byl kuželový převod na zadní kolo.
Šasi:
Dvojitý uzavřený rám z lisovaného ocelového plechu svařovaný (nýtovaný), přední vidlice trubková (lisovaná) odpružená pomocí
listového péra umístěného nad mělkým (hlubokým) blatníkem. Přední světlo typu "kastrol" ("hruška"), nádrž sedlová se znakem
JAWA kombinovaným s obvodem rámu ( pozdější znak JAWA). Zadní blatník odklopný s nosičem, na který se mohlo montovat tandemové
sedlo, byl vybavený dvěmi schránkami po stranách. Tlumiče výfuku byly typu "granát" ("rybina").
Údaje v závorkách odpovídají novějšímu typu.
JAWA
500 OHV - Galerie
Starší provedení
Novější provedení
JAWA
500 OHV - Technické údaje
Typ motocyklu |
JAWA 500 OHV |
Rok výroby |
1929 - 1931 |
Motor |
čtyřdobý jednoválec |
Rám |
lisovaný z ocelového plechu |
Rozvod |
OHV |
Řízení |
s třecím tlumičem kmitů |
Chlazení |
vzduchem |
Váha |
175 kg |
Vrtání válce |
ø 84 mm |
Užiteční zatížení |
180 kg |
Zdvih |
90 mm |
Vzdálenost kol |
1360 mm |
Zdvihový objem |
498,7 ccm |
Světlá výška |
124 mm |
Komprese |
5 :1 (6:1 na přání) |
Výška sedla |
720 mm |
Výkon ot./min. |
18 k (13,2 kW) |
Celková šířka |
880 mm |
Mazání |
tlakové oběžné |
Celková délka |
2100 mm |
Uspořádání ventilů |
do V |
Maximální výška |
1000 mm |
Klikový hřídel |
kovaný, lisovaný uložený na válečkových ložiskách |
Spotřeba paliva |
4 - 5 l/100 km |
Karburátor |
Orkán (později Amal) |
Spotřeba oleje |
0,2 l/100 km |
Zapalování |
Magdynamo Bosch 30W |
Palivová nádrž |
15 l |
Spojka |
třecí kotooučová |
Olejová nádrž |
1,5
l |
Převodovka |
třístupňová v bloku s motorem |
Max. rychlost |
95 - 100 km/hod |
Převod primární |
společný hřídel |
Max. stoupavost |
- |
Převod sekundární |
kloubový hřídel |
Počet míst |
1 (+1) |
Řazení |
pravostranné ruční pákou přímo z převodovky |
Dobová cena |
12 - 17 000 Kč |
Přední brzda |
bubnová |
Přední kolo |
drátové 19" |
Zadní brzda |
pásová na výstupu z převodovky |
Zadní kolo |
drátové 19" |
Přední pérování |
listové péro |
Rozměr ráfku |
3,25 x 19" |
Zadní pérování |
pevný rám |
Rozměr pneu |
4,00 x 19" |
JAWA
500 OHV - Výrobní čísla
Typ |
Rok výroby |
Výrobní čísla |
Počet kusů |
Série |
Poznámka |
JAWA |
1929 |
100 - 358 |
258 |
|
|
500 |
1929/30 |
1001 - 1612 |
612 |
|
|
OHV |
1931 |
1613 - 1759 |
146 |
|
|
|