PŘEDVÁLEČNÉ  MOTOCYKLY  JAWA

© 2006 Michal Kovář MichKov@seznam.cz

 

JAWA 500 OHV - Popis

 

Ač byl tento motocykl vyvinut firmou Wanderer, byl konstruktéry v Jawě značně zdokonalen. Prvních pár kusů ještě sice vyjelo s podrámovou nádrží, ale ta byla rychle nahrazena sedlovou. 
Motocykl se prodával v provedení Standard, Special (lišily se množstvím chromu) nebo s postranním vozíkem. 

Motor:

Čtyřdobý zážehový jednoválec s klikovou hřídelí uloženou podél v rámu. Z přední části klikového hřídele bylo pomocí ozubených kol hnáno olejové čerpadlo a vačková hřídel, která byla uložena po levé straně válce. Rozvodové tyčky byly zapouzdřeny v chromovaných trubkách a část vahadel v hliníkovém odlitku. Ventily nebyly kryté. Vypínání motoru se provádělo vyřazením výfukového ventilu, pomocí mechanizmu na rozvodové tyči. Z vačkové hřídele se pohánělo zapalování, které bylo nad převodovkou. Pod motorem byla umístěna olejová nádrž. Na zadní část klikové hřídele navozovala třecí lamelová spojka automobilového typu. Převodovka byla třístupňová dvouhřídelová. Řazení se provádělo pomocí ruční páky vycházející přímo z převodovky. V převodovce byl také umístěn našlapovací mechanizmus, který byl ovládán pákou na levé straně motocyklu. Hned za převodovkou, na kardanu, byla umístěna pásová brzda s ovládáním z pravé strany. Kardan dále pokračoval k zadnímu kolu, kde byl kuželový převod na zadní kolo.

Šasi:

Dvojitý uzavřený rám z lisovaného ocelového plechu svařovaný (nýtovaný), přední vidlice trubková (lisovaná) odpružená pomocí listového péra umístěného nad mělkým (hlubokým) blatníkem. Přední světlo typu "kastrol" ("hruška"), nádrž sedlová se znakem JAWA kombinovaným s obvodem rámu ( pozdější znak JAWA). Zadní blatník odklopný s nosičem, na který se mohlo montovat tandemové sedlo, byl vybavený dvěmi schránkami po stranách. Tlumiče výfuku byly typu "granát" ("rybina"). 
Údaje v závorkách odpovídají novějšímu typu.

 

JAWA 500 OHV - Galerie

 

    Starší provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

     Novější provedení

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

Kliknutím se zvětší obrázek

 

JAWA 500 OHV - Technické údaje

 

 Typ motocyklu JAWA 500 OHV  Rok výroby 1929 - 1931
 Motor čtyřdobý jednoválec  Rám lisovaný z ocelového plechu
 Rozvod OHV  Řízení s třecím tlumičem kmitů
 Chlazení vzduchem  Váha 175 kg
 Vrtání válce ø 84 mm  Užiteční zatížení 180 kg
 Zdvih 90 mm  Vzdálenost kol 1360 mm
 Zdvihový objem 498,7 ccm  Světlá výška 124 mm
 Komprese 5 :1 (6:1 na přání)  Výška sedla 720 mm
 Výkon ot./min. 18 k (13,2 kW)  Celková šířka 880 mm
 Mazání tlakové oběžné  Celková délka 2100 mm
 Uspořádání ventilů do V  Maximální výška 1000 mm
 Klikový hřídel kovaný, lisovaný uložený na válečkových ložiskách  Spotřeba paliva 4 - 5 l/100 km
 Karburátor Orkán (později Amal)  Spotřeba oleje 0,2  l/100 km
 Zapalování Magdynamo Bosch 30W  Palivová nádrž  15 l
 Spojka třecí kotooučová  Olejová nádrž 1,5  l
 Převodovka třístupňová v bloku s motorem  Max. rychlost 95 - 100 km/hod
 Převod primární společný hřídel  Max. stoupavost -
 Převod sekundární kloubový hřídel  Počet míst 1 (+1)
 Řazení pravostranné ruční pákou přímo z převodovky  Dobová cena 12 - 17 000 Kč
 Přední brzda bubnová  Přední kolo drátové 19"
 Zadní brzda pásová na výstupu z převodovky  Zadní kolo drátové 19"
 Přední pérování listové péro  Rozměr ráfku  3,25 x 19"
 Zadní pérování  pevný rám  Rozměr pneu 4,00 x 19"

 

JAWA 500 OHV - Výrobní čísla

 

Typ Rok výroby Výrobní čísla Počet kusů Série Poznámka
JAWA 1929 100 - 358 258    
500 1929/30 1001 - 1612 612    
OHV 1931 1613 - 1759 146